Veel vooroorlogse woningen in Limburg nog altijd slecht geïsoleerd

23 jun , 8:33Nieuws
plans-house
magnific.com

MAASGOUW - De energieprijzen liggen al jaren hoog. Toch zijn veel Limburgse vooroorlogse woningen nog altijd slecht geïsoleerd.

Van de huizen van vóór 1945 heeft 31,3 procent energielabel F of G, echte energieslurpers dus. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van de energielabelregistratie van de RVO.
Verschillen
Vooral in Stein, Echt-Susteren en Gulpen-Wittem valt nog flink wat winst te behalen. In deze gemeenten staan naar verhouding de meeste slecht geïsoleerde oude woningen. Maar ook in Maasgouw is nog werk aan de winkel. Enkel glas, matige isolatie en verouderde verwarmingssystemen: het zijn problemen die het vaakst bij oudere woningen spelen. Hoewel in heel Limburg slecht geïsoleerde oude woningen te vinden zijn, lopen de verschillen tussen de gemeenten sterk uiteen. De provinciale koploper is dus Stein. Daar heeft 49 procent van de vooroorlogse huizen energielabel F of G.
Top 10
Dit zijn de tien Limburgse gemeenten met relatief de meeste vooroorlogse woningen met energielabel F of G:
  1. Stein: 49 procent heeft energielabel F of G
  2. Echt-Susteren: 45 procent heeft energielabel F of G
  3. Gulpen-Wittem: 40,7 procent heeft energielabel F of G
  4. Landgraaf: 39,1 procent heeft energielabel F of G
  5. Leudal: 38,1 procent heeft energielabel F of G
  6. Horst aan de Maas: 37,6 procent heeft energielabel F of G
  7. Beekdaelen: 37,5 procent heeft energielabel F of G
  8. Valkenburg aan de Geul: 37,4 procent heeft energielabel F of G
  9. Venray: 36,5 procent heeft energielabel F of G
  10. Maasgouw: 35,8 procent heeft energielabel F of G
Kieren'
Vaak zijn dit oude woningen die gebouwd zijn in een tijd waarin energiezuinig leven nauwelijks een thema was',  zegt Pim Holstvoogd, duurzaamheidsexpert bij Independer. 'Dit soort huizen zitten vaak vol kieren en gaten en dan kan de energierekening enorm oplopen. Juist hier is verduurzaming daarom het hardst nodig. Tegelijkertijd is het vaak ook het meest uitdagend en gaat het om forse investeringen'.
Gasprijs
Een slecht geïsoleerd huis is nu al duur in gebruik, maar dat probleem kan volgens Holstvoogd de komende jaren verder groeien: 'Door de verwachte Europese CO₂-heffing op aardgas wordt gas vanaf 2028 duurder. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving kan dit voor een gemiddelde label G-woning oplopen tot ruim 30 euro extra per maand. Bij een oud, vrijstaand huis met label G en een hoog gasverbruik kan de extra rekening zelfs richting 500 euro per jaar gaan. Het kan ook lastiger zijn het huis weer te verkopen, omdat de nieuwe eigenaar fors moet investeren voor energiebesparing. Begin liever vandaag dan morgen met verduurzamen. Zeker bij oude woningen kan de energierekening flink oplopen. Door beter te isoleren, kieren te dichten of HR++-glas te plaatsen, maak je je huis minder gevoelig voor hoge gasprijzen. En vaak kan er al veel zonder meteen een grote verbouwing.'
loading

Loading articles...

Loading