Onderzoek: dit zijn de gevaarlijkste fietsgemeenten in Limburg

27 aug , 17:01 Nieuws
accident 1497842 640 pb 1
Pixabay (CCO-Public Domain)

LIMBURG - De zomervakantie zit er weer op. Langzaam maar zeker stromen de Limburgse fietspaden weer vol met schoolgaande kinderen. Dat betekent dus opletten geblazen. Helaas gebeuren er in Limburg jaarlijks zo’n 950 ongelukken met fietsers. Ruim een kwart van deze ongevallen vindt plaats in Maastricht en Venlo. Zo blijkt uit onderzoek van Independer, op basis van data van Rijkswaterstaat, de politie en verzekeraars. 

Er gebeuren in Limburg jaarlijks 8,5 fietsongelukken per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt lager dan het landelijk gemiddelde van 10,6. Wel zijn er op lokaal niveau grote uitschieters.
Gemeenten met meeste fietsongevallen
Gulpen-Wittem is relatief gezien de onveiligste gemeente van Limburg, met jaarlijks 18,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Roermond en Venray gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Limburg met de meeste fietsongevallen per jaar is:
  1. Gulpen-Wittem: 18,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Roermond: 13,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Venray: 13,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. Venlo: 12,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Weert: 11,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
In de gemeente Maasgouw daarentegen is het relatief gezien iets veiliger. Daar gebeuren jaarlijks 5,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners.
Vaak auto betrokken bij fietsongeval, automobilist dan meestal aansprakelijk 
Bij bijna 60 procent van alle fietsongevallen is een auto betrokken: 57,4 procent. In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken: 69,4 procent. Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist: 69,2 procent. Drenthe staat met 67 procent op de derde plaats.  
Verzekeringsexpert van Independer, Menno Dijcks: 'Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.'
Veel ongelukken met elektrische fietsen
'Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets', vertelt Menno Dijcks. 'Dat waren er ruim 3.200 en dat komt neer op zo’n 16,9 procent van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten.' Vooral in Drenthe (21,8 procent), Friesland (20,7 procent) en Overijssel (20,4 procent) gaat het naar verhouding vaak mis met een e-bike. Limburg staat met 18,4 procent ook hoger dan gemiddeld.
'Voor sommige elektrische fietsen, zoals fatbikes, wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn. Dus je moet ze goed vergelijken', aldus de Independer expert. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4 procent), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8 procent).
Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland zijn te vinden op de onderzoekspagina van Independer: https://www.independer.nl/autoverzekering/info/onderzoek/fietsongevallen-2024