MEAU brengt nummer ‘Stukje van Mij’ uit tegen doorsturen

12 feb , 13:18 Nieuws
LIMBURG - In de afgelopen zes maanden heeft 15 procent van de jongeren tussen de 13 en de 24 jaar aan sexting gedaan. Zo blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Rutgers en Soa Aids Nederland, in samenwerking met het CBS, RIVM en de GGD’en. Dat is meestal heel leuk en spannend en voor veel jongeren een normale manier van flirten. Maar het gaat ook mis, te vaak eigenlijk. Want één op de honderd jongeren heeft in diezelfde periode meegemaakt dat hun intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd naar iemand anders. En dat kan, vooral voor jongeren, desastreuze gevolgen hebben.
Daarom bracht zangeres MEAU de video uit van haar nieuwste nummer ‘Stukje van Mij’, met de boodschap 'Denk na voordat je doorstuurt'. Een boodschap die wordt gesteund door Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, Soa Aids Nederland, 113 Zelfmoordpreventie en KPN.

Van vertrouwen naar verraden

'Ik gaf je een stukje, een stukje van mij. Je zou het bewaren, maar maakte het kwijt. Je hebt het gebroken, dit stukje van mij. Je kon het niet laten, heb je eigenlijk spijt? Van vertrouwen naar verraden. Blijf ik achter met de schande. Je hebt het gebroken, dit stukje van mij. Je zou het bewaren, maar ik raakte alles kwijt.'

'Stukje van Mij' - MEAU

Geraakt
De zangeres riep haar volgers op Instagram op om hun ervaringen rondom ongewenst doorgestuurde intieme beelden met haar te delen. Zes van haar volgers, begeleid door Fonds Slachtofferhulp, deelden hun persoonlijke verhaal met haar. Hun verhalen inspireerden haar en ze schreef het liedje 'Stukje van Mij'. Zowel het nummer als de video vertellen over de gevolgen, de schaamte en het schuldgevoel van iemand wiens intieme beeld is doorgestuurd. Hiermee geeft MEAU een stem aan een groeiende groep kwetsbare jongeren. 'Ik ben geraakt door deze verhalen. En ik heb veel te vaak van dichtbij meegemaakt, dat intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd. Naar mensen waarvoor het helemaal niet bedoeld was', zegt de zangeres. 'Het grootste verschil maken we al door dit onderwerp openlijk met elkaar te bespreken. Daarom is het belangrijk de focus te verleggen. Van het slachtoffer naar het nooit doorsturen van intieme beelden van een ander.'
Dat het online flirten ook misgaat, blijkt wel uit het recente onderzoek. Één op de honderd jongeren heeft in de afgelopen zes maanden meegemaakt, dat hun eigen intieme foto of filmpje tegen hun wil werd verspreid. 'Dat zijn omgerekend het afgelopen halfjaar alleen al ruim 33.000 jongeren', stelt Willy van Berlo, expert seksueel geweld bij Rutgers. Ze juicht het initiatief van MEAU, KPN en de partners toe. 'Slachtoffers van online seksueel grensoverschrijdend gedrag in deze vorm krijgen vaak te maken met shaming, een negatief zelfbeeld en victim blaming. Dit is erg schadelijk en sterker nog, degene die het doorstuurt komt er mee weg. We moeten ons veel meer richten op het doorbreken van deze schadelijke cultuur. ‘Stukje van Mij’ draagt daaraan bij en roept iedereen op naaktbeelden niet zomaar door te sturen.'
Nathalie Franse, expert online seksueel misbruik Fonds Slachtofferhulp: 'De gevolgen van online shaming kunnen groot zijn, variërend van depressieve gevoelens en eenzaamheid tot soms zelfs suïcidale gedachten. ‘Stukje van Mij’ zorgt voor meer bewustwording en draagt bij aan erkenning. Zodat jongeren die dit meemaken, weten dat zij zich nergens voor hoeven te schamen. Maar ook dat de schuld altijd ligt bij de persoon die zonder toestemming een intiem beeld doorstuurt.'
Niet mijn schuld
Ervaringsdeskundige Francien Regelink kan hierover meepraten: 'Toen ik vijftien jaar oud was, liet ik via de webcam mijn borsten zien aan de coolste jongen van de school. Van de ene op de andere dag was ik dat meisje van die tietenfoto, inclusief de bijnaam ‘Francien laat je tieten nog eens zien!’. En iedereen vond daar wat van, vond vooral wat van mij. Alsof het allemaal mijn eigen schuld was. Dat ging ik zelf ook geloven door al die waardeoordelen. Vandaag de dag weet ik dat het niet mijn schuld is.'
Met als missie het internet beter te maken en de digitale weerbaarheid van zijn gebruikers te verhogen, is online veiligheid het eerste thema dat KPN aanpakt. Het internet moet namelijk een plek zijn die mensen verbindt, een plek die het beste in mensen naar boven haalt en niet verdeelt, aldus het telecombedrijf. Hiermee hoopt het bedrijf dit thema onder jongeren en binnen gezinnen bespreekbaar te maken. Zodat er thuis aan de eettafel ook eens wordt gevraagd: ‘Hoe was je dag online?’.
Je bent niet alleen. Maar liefst 1 op de 100 jongeren is slachtoffer van het ongewenst doorsturen van intieme foto's en online shaming. Hulp nodig en wil je weten waar je terecht kunt? Kijk op de webpagina www.kpn.com/stukjevanmij .