Daarom laat de provincie momenteel in beeld brengen waar Limburgers hun
boodschappen halen,
winkelen en doelgerichte aankopen doen. Daarbij wordt ook winkelen in de Euregio meegenomen.
De
detailhandel is de afgelopen jaren veranderd. Waar het
online winkelen een sterke groei heeft doorgemaakt, is op straat vaker leegstand zichtbaar en veranderen winkels in bijvoorbeeld horeca of woningen. De provincie wil zich daarom samen met gemeenten en winkeliers inzetten voor aantrekkelijke dorpscentra en een compleet winkelaanbod. Om dit zo goed mogelijk te doen, is periodiek onderzoek naar
koopgedrag van belang.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau
I&O Research, met medewerking van alle Limburgse gemeenten. In de maand november worden inwoners steekproefsgewijs uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek. Zij ontvangen namens de Provincie Limburg en de betreffende gemeente een schriftelijke uitnodiging in de brievenbus. Deze huishoudens zijn willekeurig geselecteerd. Deelnemen kan door online een
vragenlijst in te vullen. Ook een groep inwoners van de buurprovincies (Brabant en Gelderland) en buurlandgemeenten in België en Duistland worden in het onderzoek betrokken. Inwoners die geen brief krijgen, maar die toch graag aan het onderzoek willen meedoen, kunnen de vragenlijst invullen via
www.startvragenlijst.nl/ksol2019