Kinderraad van Maasgouw aan de slag met Global Goals

Foto: Twitter Stef Strous

THORN – De Kinderraad van Maasgouw hield woensdag een buitenactiviteit met als thema de Global Goals. De focus lag daarbij op biodiversiteit.

Dit programma in de natuurspeelplek Thoearder Eppelke, aan de Weijersweg in Thorn, werd verzorgd door een aantal vakambtenaren die ieder vanuit hun eigen deskundigheid een bijdrage leverden.

Quiz
Met quizvragen werd het onderwerp Global Goals, zeventien doelen voor en betere wereld, geïntroduceerd bij de kinderraad. Kinderen van deze leeftijd zijn zich al duidelijk bewust van deze maatschappelijke thema’s. ‘Ik vond het erg leuk om met de kinderen het gesprek aan te gaan. Ze zijn enthousiast en onbevangen en dat werkt echt inspirerend’, aldus Mikal Peters, beleidsadviseur bij de gemeente.

Takkenril
Voor kinderen is het best lastig om te bepalen wat je zelf kunt doen voor een betere wereld. Daarom liet dit programma concreet zien wat je zelf kunt bijdragen om de biodiversiteit te verbeteren. Meteen werden de handen uit de mouwen gestoken met hark en zaag. In een actief programma gingen de kinderen in groepjes aan het werk met hooi en afzettingen van struiken. Met takken werd een zogenaamde takkenril gemaakt, die een schuilplaats biedt voor dieren. Zo werden de leefomstandigheden van planten en dieren op kleine schaal verbeterd.

Zinvol
‘We willen graag op een makkelijke manier het gesprek met de kinderen aangaan over de Global Goals’, zei programmaleider Roger Huntjens. ‘En daarbij vragen we ze om met stickers aan te geven welke van de Global Goals hun het meeste aanspreekt’. Vervolgens werd besproken welke lokale acties ze zelf, of samen als kinderraad, kunnen ondernemen. Het was erg zinvol om te zien door welke Global Goals de kinderen zich het meeste aangesproken voelen. ‘Daarin ligt ook een opgave voor de gemeente. We zullen aan jong én oud ook aan de hand van voorbeelden moeten blijven tonen op welke manier je zelf, in kleine stappen, een bijdrage kunt leveren aan een betere wereld’, aldus Huntjens.

Maai-mij-nietje
Tenslotte werden ‘maai-mij-nietjes’ gemaakt. Per school werd een uit hout gezaagd vergeet-mij-nietje versierd en voorzien van een bord met de tekst ‘maai me niet’. Deze werden mee naar school genomen om ze verder af te maken. Daarmee wordt tevens het gesprek hierover mee naar school genomen, naar de andere kinderen. Samen kiezen ze een mooie berm of plek uit, om het maai-mij-nietje te plaatsen. Gezien de reacties van ouders keken de kinderen met veel plezier en enthousiasme terug op deze dag.

Cookieinstellingen