Want theater kan de wereldproblemen misschien niet oplossen, maar er wél betekenis aan geven, zo luidde het openingsmotto.
‘Ik had nooit gedacht dat een voorstelling over Palestina zo grappig kon zijn. Maar ook dubbel. Zo wist ik de hele tijd niet of ik moest lachen of huilen’, zegt een bezoeker die net uit de theaterzaal van de ECI Cultuurfabriek komt. Ze zag Jenin Horse, een theatersolo van de Palestijnse acteur Alaa Shehada.
Hij vertelt het verhaal van zijn jeugdvriendje Ahmed. Een tv-journalist ziet het jongetje zoeken tussen het puin van zijn kapotgeschoten huis. Sensatiebelust vraagt hij het kind: 'Zoek jij je familie?' ‘Nee, mijn playstation. Kun je meehelpen zoeken?’
Een grappige, maar ook pijnlijke herinnering dat alle kinderen hetzelfde zijn, onder welke vlag ze ook worden geboren. Des te harder komt het aan als hij vertelt over de dag dat zijn boezemvriend niet komt kijken bij zijn voorstelling. Deze keer ligt niet een playstation onder het puin, maar Ahmed zelf.
De kracht van het Limburg Festival zit hem niet alleen in de inhoud, maar ook in de locaties. Zo speelden de mannen van Illustere Figuren in een benzinestation in Ittervoort en vertelden over de biografie van een Renault 4 uit 1968. Letterlijk, een auto-biografie dus.
Ze deden grondig onderzoek en het bleek dat er op de achterbank van deze oldtimer levens verwekt en zelfs geboren werden. Door de setting - een autoservice aan de doorgaande weg - wint de voorstelling aan hilariteit.
De openingsvoorstelling vond op woensdagavond 6 augustus plaats in het sfeervolle openluchttheater van het "witte stadje" Thorn. Voorafgaand aan het optreden van Nick Teunissen had gouverneur Emile Roemer een verrassing voor oud-directeur Jan Klompen. Hij werd geëerd met de onderscheiding Limburger van Verdienste.
Burgemeester Dion Schneider van de gemeente Maasgouw benadrukte in zijn openingsspeech het belang van cultuur in de samenleving. Na de indrukwekkende voorstelling van Teunissen nam de salsaband Orquesta Pegasaya het openluchttheater over. Tot vlak voor middernacht werd er gedanst op de opzwepende muziek.
De nieuwe directie van het Limburg Festival constateert in een warm bad terecht te zijn gekomen. Tientallen vrijwilligers zetten zich de hele week met hart en ziel en vol overgave in voor het festival. En leverden hand- en spandiensten om het vooral de artiesten en - jonge - theatermakers naar hun zin te maken. De eigenaren en beheerders van fantastische locaties deden graag mee en stelden hun plek als podium gastvrij ter beschikking.
Nieuw dit jaar waren de wandeling Koeleköpkes en Klup Kazerne in Weert.
Koeleköpkes, het Limburgse synoniem voor ontluikende kikkervisjes, gaf een podium aan jonge talenten. Het publiek maakte tijdens een wandeling van tien kilometer door het buitengebied van de gemeente Maasgouw kennis met vier jonge makers op het raakvlak van muziek, theater en woordkunst. Daarbij werden actuele zwaardere thema’s niet geschuwd.
Klup Kazerne speelde zich ’s avonds af op en rondom de Van Horne Kazerne in Weert. Moderne dans van choreograaf Bo Jacobs uit Sittard, geëngageerd theater van Nyxland en de komische "influencer"-voorstelling Kont van Damaris de Jong maakten deze eerste editie tot een pareltje in de dop.
Naast de gratis te bezoeken Kindermiddag in de ECI Cultuurfabriek in Roermond, was Kasteel van Verlangen zeer populair en lang voor aanvang van het festival uitverkocht.
Ook de Natuurlijk Theater-fietstocht in Weert, Nederweert, Leudal, Roerdalen en Wassenberg mocht zich verheugen in grote belangstelling. Honderden fietsers genoten van het landschap en namen even pauze bij de korte voorstellingen op de route.
Voor de nieuwe directie was dit hun vuurdoop. Blij en verrast blikken ze terug op deze week en editie. Vol nieuwe ideeën en energie zien zij uit naar Limburg Festival 2026.