De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat 50 jaar. En viert dit speciale jubileumjaar met een erfgoedtour. Op maandag 15 juli was het dan ook een bijzondere gebeurtenis, toen tientallen historische schepen in de haven van Maasbracht aanmeerden.
Tjalken, klippers, aken, botters, sleepboten, luxe motors en nog veel andere typen doen mee aan deze - maar liefst duizend kilometer lange - erfgoedtour. Een uniek evenement, waarbij een wisselende vloot van vijftig tot honderd historische bedrijfsvaartuigen zestien steden en alle twaalf provincies zal aandoen. De tour is op 6 juli begonnen in Middelburg en zal op 20 augustus eindigen in het Overijsselse Hasselt.
15 etappes en 16 etappeplaatsen
Een deel van de schepen vaart de hele tocht mee, andere haken aan en af. Zes weken lang is de vloot in vijftien etappes en in zestien etappeplaatsen onderweg. In iedere etappeplaats is aandacht voor zowel de historie en de stand van zaken nu als de toekomst van dit varend erfgoed. En elke etappeplaats verzorgt een eigen programma voor het publiek en de schippers.
Vloot in Maasbracht
Zo was op dinsdag 16 juli op de aanlegsteiger - in de vorm van een heus scheepsdek - in Maasbracht een expositie ingericht. Belangstellenden konden aan boord gaan van het vlaggenschip Terra Nova. Hier konden ze niet alleen het schip zelf en de expositie bezichtigen. Maar ook diverse demonstraties bijwonen, zoals touwknopen, onderhoud machines en koper poetsen. Daarnaast konden bezoekers nog aan boord gaan van andere schepen en het varend erfgoed bewonderen.
M. van Leipsig
Uitzicht vanuit de stuurhut van het Maas Binnenvaartmuseum
M. van Leipsig
Uitzicht vanuit vlaggenschip 'Terra Nova'
Maas Binnenvaartmuseum
Maar dat was nog niet alles. Want ook het
Maas Binnenvaartmuseum en de stuurhut waren zeker een bezoek waard. Zo kon je in het museum niet alleen de verschillende, op schaal gemaakte boten en diverse attributen bewonderen die met de binnenvaart en de historie daarvan te maken hebben. Maar beneden in de kelder van het voormalige bankgebouw kon je bovendien alles te weten komen over de grindwinning. En de schatkamer bezichtigen met alle historische attributen die ooit opgegraven zijn. Zoals bijvoorbeeld een stuk slagtand van een mammoet, een neushoornbot, een aarden kruik, een glazen kannetje. En zelfs een heus paardenskelet.
M. van Leipsig
Scheepskompas van het voormalige Motorpassagiersschip 'Prins Maurits'
M. van Leipsig
Een scheepstelegraaf
M. van Leipsig
Een slagtand van een mammoet
Op 17 juli is deze unieke vloot van historische schepen weer vertrokken naar de volgende etappeplaats van de erfgoedtour: Nijmegen.
Over LVBHB
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (
LVBHB) werd in 1974 opgericht door liefhebbers. In die tijd werden oude bedrijfsvaartuigen en masse gesloopt, omdat de schepen te klein waren geworden om nog te kunnen concurreren in de schaalvergroting van de binnenvaart. Dankzij de inspanningen van particuliere eigenaren is een unieke vloot historische schepen bewaard gebleven. Nederland heeft zelfs de grootste vloot
varend erfgoed ter wereld. De meesten van de circa tweeduizend leden zijn in het bezit van zo'n historisch schip.