Preview Silent Scream in Venlo

LIMBURG – Op woensdag 26 juni vond op het politiebureau in Venlo de opening plaats van Silent Scream. Een veelomvattend, spraakmakend, en toch ook taboedoorbrekend fotokunstproject van multimediakunstenares en fotografe Henriëtte van Gasteren. Met aangrijpende portretten en diepgaande interviews over seksueel misbruik en grensoverschrijdend geweld wil zij niet alleen het taboe doorbreken en bespreekbaar maken. Maar bovendien die o zo noodzakelijke dialoog tot stand brengen.

Zodat de betrokkenen hun ongehoorde stemmen kunnen laten horen en hun ervaringen kunnen verwerken. Er tegelijkertijd meer bewustwording komt, dat seksueel misbruik iedereen kan overkomen. En dat dit overal én altijd kan gebeuren.

Verkracht
Henriëtte – zelf ook slachtoffer van seksueel misbruik en geweld – begon met het project Silent Scream, nadat zij in 2017 een telefoontje kreeg van haar dochter: ‘Mama, ik moet je iets ergs vertellen… ik ben verkracht.’ Die woorden zal zij nooit vergeten. Haar wereld stond op dat moment helemaal stil. Als moeder wilde zij haar dochter ondersteunen en er voor haar zijn. ‘Ik wist niet wat ik moest doen. Je staat eigenlijk alleen langs de zijlijn. Wat kon ik met mijn gevoelens?’

Slachtoffers en plegers
Uit haar gevoel van machteloosheid en drang iets te moeten doen, kwam Silent Scream voort. Maar dit ambitieuze, en toch zeer complexe fotokunstproject omvat veel meer. Het zijn niet alleen de slachtoffers die Henriëtte een stem wil geven door hen te fotograferen en te interviewen. Ook zoekt zij contact met plegers, om van hen te horen waarom en hoe zij tot hun daden zijn gekomen.

Ontwrichtend en confronterend
De foto’s zelf zijn meestal gemaakt op de plaats waar het seksueel misbruik plaatsvond. Op het eerste oog zijn ze gewoon prachtig om te zien. Totdat je op de details let. Dan komt het behoorlijk bij je binnen. Zeker als je ziet welke emoties zulke afbeelding oproept bij de direct betrokkenen. Een momentopname van een ingrijpende ervaring, die een heel leven compleet ontwricht. Samen met de interviews vertellen de foto’s op een confronterende, en toch ook mooie, integere manier over de machteloosheid, de pijn, het verdriet, de schaamte, het schuldgevoel, de littekens en de eenzaamheid van de betrokkenen. En de moed en kracht in hun ongelooflijke kwetsbaarheid.

Verhalen
Met de foto’s delen de betrokkenen hun verhaal. Niet alleen om het taboe te doorbreken, maar ook de stilte die er omheen hangt. Door over dit onderwerp – hoe moeilijk ook – te praten en bespreekbaar te maken; thuis aan de eettafel, op school, op straat, overal.

‘Voor mij is het allemaal al langer geleden en ik kan mijn verhaal ondertussen vertellen. En dat doe ik. Al is er maar één slachtoffer, man of vrouw, die ik hiermee kan helpen, dan is mijn verhaal de moeite waard geweest.’

Reizende expositie
De mini-exposities op het politiebureau in Venlo en Roermond maken deel uit van een veel groter project. Op 15 november 2024 opent een grote expositie in het Gouvernement in Maastricht, waarna de tentoonstelling door heel Nederland gaat reizen. Naast deze reizende expositie, verschijnt in het najaar het boek. Bovendien is er nu de webpagina silentscream.nl. Verder is Henriëtte niet alleen in gesprek met musea en diverse organisaties. Maar ook met scholen om daar een presentatie te geven. ‘Ik wil doorgaan met verhalen en foto’s delen. Ik vind het ontzettend belangrijk dat mensen hun verhaal kwijt kunnen, zodat ongehoorde stemmen gehoord worden.’

Contact
Als je jouw verhaal wilt delen? Wil je het boek bestellen? Of wil je Silent Scream financieel ondersteunen of de reizende expositie tentoonstellen? Of heb je meer informatie nodig? Bezoek dan www.silentscream.nl of stuur een e-mail naar [email protected].